Storytelling magazine

Wat is storytelling? En hoe kun je storytelling inzetten in het maken van je eigen magazine? Dat zijn inderdaad goede en relevante vragen, want je kent het wel. Je leest een stukje tekst in een tijdschrift, in het clubblad van je vereniging of in een bedrijfsmagazine en vanaf de eerste regel ben je geboeid. Je wilt graag doorlezen tot het einde. Het onderwerp gaat voor je leven, je ziet het helemaal voor je.
Daar tegenover staan helaas ook saaie stukken tekst, waar je je doorheen moet worstelen. Het kan ook zijn dat je gewoon maar stopt met lezen omdat het je niet meer interesseert. Jij wilt natuurlijk graag weten hoe je ervoor kunt zorgen dat de lezers van jouw tekst geboeid blijven. Hoe kun je storytelling in je magazine op een slimme manier toepassen? In dit artikel gaan we onder andere in op de vragen: wat is storytelling? en Waar komt storytelling vandaan? Natuurlijk geven we je dan ook tips voor storytelling zodat je straks je eigen teksten nog pakkender kunt maken.
Betekenis storytelling
Storytelling is een Engels woord. Als je het vertaalt betekent het letterlijk: het vertellen van een verhaal. Inmiddels heeft het woord ook nog een bredere betekenis gekregen, namelijk: het vertellen van een verhaal op een manier dat het mensen boeit. Het is een techniek die je kunt gebruiken om mensen vanaf de eerste regel van je tekst te boeien waardoor ze zeker blijven doorlezen tot het einde van je verhaal.
Vroeger bestond er een brede cultuur van het vertellen van verhalen die mondeling werden doorverteld. Mensen vertelden elkaar verhalen rondom een kampvuur. Ze vertelden verhalen die belangrijk waren voor hun cultuur of bijvoorbeeld over het ontstaan van gebruiken, rituelen of tradities. Daarnaast waren er ook rondreizende verhalenvertellers die dat deden voor vermaak, maar die net zo goed verhalen vertelden over geschiedenis en tradities, waardoor deze verhalen ook een educatieve functie hadden.
Tegenwoordig is de betekenis van storytelling vooral het vertellen van verhalen in geschreven tekst. Dit kan zowel online zijn als op papier, bijvoorbeeld storytelling in een magazine of tijdschrift.
Toepassingen storytelling
Storytelling wordt op veel verschillende plekken en manieren toegepast. Nog steeds zijn er veel sprekers en bedrijven die gebruikmaken van storytelling in mondelinge presentaties. Daarnaast wordt storytelling ook veelvuldig gebruikt in geschreven teksten.
Storytelling in marketing
Storytelling is een veelgebruikte strategie in marketing. Als bedrijven iets willen verkopen, of het nu een product of een service is, maken ze graag gebruik van storytelling. Denk er maar over na. Een autodealer verkoop je niet in de eerste plaats een auto, maar comfort, een manier om van A naar B te komen op een prettige manier. Bedrijven verkopen je vaak ook een oplossing voor een probleem. Hun product of dienst is precies wat jij nodig hebt om jouw probleem te kunnen oplossen. Voorbeeld: “Je hebt nooit meer koude voeten met deze thermosokken.” Jouw probleem, koude voeten, wordt opgelost door het product dat dit bedrijf verkoopt: thermosokken. Dat komt heel anders over dan dat hun slogan zou zijn: “Koop onze warme thermosokken.” Het komt minder dichtbij omdat het je niet aanspreekt op iets herkenbaars.
Storytelling om te overtuigen
Storytelling wordt ook gebruikt om mensen te overtuigen. Dit kan opnieuw weer een tool zijn om mensen iets te verkopen, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Politici proberen mensen te overtuigen op hen te stemmen. Als ze slim zijn, gebruiken ze daar storytelling voor. ‘Wij zorgen voor meer parkeerplaatsen.’ Is minder krachtig dan: ‘Herken je dat? Je wilt een dagje ontspannen winkelen in de binnenstad, maar je kunt nergens een parkeerplek vinden. Je baalt flink, want je had je hier zo lang op verheugd, en je vriendin is al op de afgesproken plek. Je moet verder weg parkeren dan je gedacht had, waardoor je nog een aardig eindje moet lopen. Wij hebben als doel om het parkeerprobleem in de stad op te lossen door de bouw van twee nieuwe ondergrondse parkeergarages.’
Waarom werkt storytelling?
Veel mensen denken in beelden en plaatjes. Wanneer je een verhaal vertelt, zien mensen direct voor zich waar je het over hebt. Zo kunnen ze hun gedachten beter houden bij wat je vertelt en spreekt de boodschap meer aan, omdat mensen zich meer kunnen verbinden met wat je zegt. Ook als je niet voor je ziet waar iemand het over heeft, kun je je vaak wel een voorstelling maken. Er is herkenning, je leeft mee en je onthoudt beter wat er verteld is en je wilt weten hoe het verhaal afloopt.
Herkenning is belangrijk. Mensen verbinden zicht met jouw verhaal doordat ze voelen waar je het over hebt. Ze ervaren emoties of dat nou emoties zijn van medeleven, pijn, verdriet of vreugde, emoties zorgen voor een gevoel van verbondenheid. Omdat het verhaal ze zo raakt, is er ook een grote kans dat de boodschap langer blijft hangen of dat ze het verhaal zelfs doorvertellen aan een ander. Je onthoudt een verhaal immers veel beter dan allerlei losse feiten.
6 Tips: storytelling in magazine
Als je een magazine maakt voor je club of vereniging (bijvoorbeeld een jubileum magazine), je maakt een bedrijfsmagazine of je maakt een bedank glossy voor iedereen die op je bruiloft bent geweest, dan is de kans groot dat je gebruikt maakt van teksten in je tijdschrift. Hieronder volgen een aantal tips voor het gebruik van storytelling in je magazine.
- Begin je tekst met een verhaal, zodat je meteen de aandacht van je lezers pakt. Dit kan een verhaal zijn dat je eens gehoord of gelezen hebt, een verhaal dat je zelf verzonnen hebt, of een persoonlijk verhaal.
- Zorg voor een duidelijke structuur in je verhaal met een begin, een middenstuk en een eind. Bouw op naar een climax en eindig met een grap, clou of oplossing.
- Maak gebruik van emoties in je tekst. Laat de hoofdpersoon iets meemaken waardoor mensen meevoelen met het verhaal. Gebruik humor of juist medelijden of boosheid zodat je lezers betrokken raken bij het verhaal.
- Geef de hoofdpersoon en andere belangrijke figuren een naam. Het maakt je verhaal persoonlijker.
- Laat de lezers ervaren wat je zegt door ook zintuigelijke ervaringen te benoemen: wat zie je, wat hoor je, wat ruik je etc.
- Gebruik details en schrijf kleurrijk. Dus niet: “Ze had een mooie hoed op” maar: “Ze droeg een prachtige, extravagante, rode hoed met een blauw lint en een indrukwekkende pauwenveer erop.”
Kom maar op met die verhalen!
Je hebt in dit artikel kunnen lezen over storytelling. Je hebt antwoord gekregen op de vragen: Wat is storytelling? Waar wordt storytelling voor gebruikt en waarom werkt het? en Hoe kun je storytelling gebruiken? Daarnaast heb je een aantal tips gekregen hoe je zelf aan de slag kunt gaan met storytelling in je eigen magazine.
Je kunt storytelling heel goed toepassen als je een artikel schrijft of als je een reportage schrijft. Natuurlijk kun je deze tips ook toepassen als je een verhaal schrijft. Lees ook vooral onze blog over het schrijven van verhalen als verhalen schrijven je interesse heeft.
We wensen je heel veel schrijfplezier!