Advertorial voorbeeld

Wat is een advertorial?
Het woord advertorial is een samentrekking van twee andere woorden, namelijk: advertentie en editorial. Een advertorial is een advertentie die eruitziet als een redactioneel artikel. Het doel is, net als in een advertentie, om producten of diensten aan te prijzen. Door de vorm gebeurt dit echter niet op een commerciële manier, maar eerder op een subtiele manier. In een advertorial worden producten of diensten aangeprezen door gebruik te maken van testimonials of storytelling.
Gebruik van testimonials in een advertorials
Dit betekent dat er gebruikgemaakt wordt van reviews van klanten om een product of dienst er aantrekkelijk uit te laten zien. Als consument kun je denken: oh, als andere klanten er zulke positieve ervaringen mee hebben, wil ik het ook proberen. Dat denk je niet zo snel als je in een advertentie alleen maar een product of dienst ziet met daarbij een opsomming van de eigenschappen en de prijs. Je hebt dan geen idee hoe anderen het product of de dienst ervaren. Tegenwoordig is het voor mensen erg belangrijk om reviews te lezen voordat ze een product kopen. Een advertorial schrijven waarbij gebruikgemaakt wordt van testimonials speelt op deze behoefte in.
Het gebruik van storytelling in advertorials
Een advertorial schrijven lijkt vaak op het schrijven van een blog of een column. Door gebruik te maken van storytelling in een advertorial is er een grotere kans dat iemand je advertentie bekijkt en leest. Je krijgt de kans om echt iets te delen over je product of dienst. Waar kun je het voor gebruiken, welk probleem lost het op, wat zijn de voordelen etc. De kunst is natuurlijk om de tekst aantrekkelijk te schrijven, zodat het makkelijk wegleest, bijna zonder dat mensen doorhebben dat je iets aan hen probeert te verkopen. Voordat ze het weten hebben mensen je artikel gelezen en zijn nu meer bekend met wat je aanbiedt. Dat voordeel heb je met een advertentie niet.
Waar moet je op letten bij een advertorial?
Zoals eerder gezegd is een advertorial eigenlijk een advertentie vermomd als een redactioneel artikel. Het is en blijft een reclameboodschap. Wel is het zo dat een advertorial toegankelijker en vaak ook interessanter en informatiever is voor de lezer en dus eerder gelezen zal worden dan een advertentie.
Schrijf met emotie
Bij het schrijven van een advertorial, ben je er vrijer in wat je allemaal in je advertentie zet. Maak gebruik van emoties in je tekst, gebruik bloemrijk taalgebruik. Een zin als: ‘Je waant je weer even in het mooie, romantische Istanbul, waar je de vakantie van je leven had, terwijl je je mooiste foto’s van die onvergetelijke tijd terugziet.’ lees je met een ander gevoel dan een zin als: ‘Zet je mooiste foto’s van Istanbul in een zelfgemaakt tijdschrift.’ Nadat je de eerste zin hebt gelezen, wil je eigenlijk verder lezen, je bent benieuwd geworden. Mensen kopen heel vaak met emotie, maak daar gebruik van. Maak mensen langzaam warm in het verhaal dat je over je product of dienst schrijft.
Opmaak van je advertorial
Je advertorial moet aanvoelen als elk ander artikel in het tijdschrift waarin je advertorial gepubliceerd wordt. Gebruik dus tussenkopjes, licht kernzinnen of quotes uit door ze dikgedrukt tussen de alinea’s te zetten en zorg voor een pakkende titel. Warm je lezer langzaam op, noem niet gelijk in de eerste alinea het product of de dienst die je wilt aanprijzen. Bewaar dit voor de laatste alinea. Vermijd ook je bedrijfsnaam en je contactgegevens. Eventueel kun je die onderaan in een apart kader noemen, of plaats een QR-code naar je website. Maak gebruik van afbeeldingen zoals je dat ook in een redactioneel artikel zou doen. Afbeeldingen maken bovendien je advertorial visueel aantrekkelijker.
Ken je doelgroep
Welk product of welke dienst je ook wilt verkopen, het ene tijdschrift is het andere niet. Pas je advertentie aan op de lezers die bereikt worden met het tijdschrift of de krant waarin je adverteert. Door je te verplaatsen in je doelgroep kun je ze beter aanspreken op hun verlangens, pijnpunten en interesses. Wat kun jij doen om ze te helpen? Hoe sluit jouw product of dienst aan bij hun behoeften? Als je dat onder woorden kunt brengen in je advertorial, heb je goud in handen. Mensen willen namelijk maar wat graag gezien, gehoord en begrepen worden. Als jij in jouw tekst laat blijken dat je hen echt kent en snapt waar ze mee worstelen, is de kans groot dat ze er ook op vertrouwen dat jouw product of dienst hen kan helpen. Het gebruik van reviews van andere klanten die al geholpen zijn door jouw bedrijf kunnen hierin een belangrijke rol spelen.
Regels
Boven je advertorial moet het woord advertentie of advertorial staan. Je kunt niet zomaar een advertorial schrijven en dus reclame maken zonder dat erbij vermeld staat dat het ook om reclame gaat. Ook al is het een andere vorm, het blijft een vorm van adverteren en dat moet duidelijk zijn voor de lezer.
Daarnaast mag een advertorial wel lijken op alle andere artikelen in het tijdschrift waarin het geplaatst wordt, maar is het gebruikelijk dat er wel voor een andere lettertype, een andere kolombreedte en een andere indeling gekozen wordt.