Advertorial voorbeeld

Advetorial - header
Misschien sta je op het punt om een persoonlijk magazine te maken voor een vriendin, collega of je moeder. Je bent aan het brainstormen welke rubrieken je hierin kunt plaatsen en wie je allemaal wilt gaan betrekken bij het maken van dit persoonlijke cadeau. Zeker als je ervoor kiest ook anderen te vragen input te leveren, kan het leuk zijn om iedereen een taak te geven die bij hem of haar past. Is er een striptekenaar in de familie? Wie houdt van puzzelen en wil een originele puzzel ontwerpen voor het magazine? Wie is een echte schrijver en kan een mooi verhaal of een leuke column schrijven? Terwijl je zo al deze verschillende mogelijkheden de revue laat passeren wil je misschien ook wel een advertorial in je magazine plaatsen. Wat is een advertorial? Wat moet je op letten bij het maken van een advertorial en hoe kun je een advertorial schrijven voor je eigen magazine? Vragen waarop je een antwoord zult krijgen in dit artikel. Veel leesplezier!

Wat is een advertorial?

Het woord advertorial is een samentrekking van twee andere woorden, namelijk: advertentie en editorial. Een advertorial is een advertentie die eruitziet als een redactioneel artikel. Het doel is, net als in een advertentie, om producten of diensten aan te prijzen. Door de vorm gebeurt dit echter niet op een commerciële manier, maar eerder op een subtiele manier. In een advertorial worden producten of diensten aangeprezen door gebruik te maken van testimonials of storytelling.

Gebruik van testimonials in een advertorials

Dit betekent dat er gebruikgemaakt wordt van reviews van klanten om een product of dienst er aantrekkelijk uit te laten zien. Als consument kun je denken: oh, als andere klanten er zulke positieve ervaringen mee hebben, wil ik het ook proberen. Dat denk je niet zo snel als je in een advertentie alleen maar een product of dienst ziet met daarbij een opsomming van de eigenschappen en de prijs. Je hebt dan geen idee hoe anderen het product of de dienst ervaren. Tegenwoordig is het voor mensen erg belangrijk om reviews te lezen voordat ze een product kopen. Een advertorial schrijven waarbij gebruikgemaakt wordt van testimonials speelt op deze behoefte in.

Het gebruik van storytelling in advertorials

Een advertorial schrijven lijkt vaak op het schrijven van een blog of een column. Door gebruik te maken van storytelling in een advertorial is er een grotere kans dat iemand je advertentie bekijkt en leest. Je krijgt de kans om echt iets te delen over je product of dienst. Waar kun je het voor gebruiken, welk probleem lost het op, wat zijn de voordelen etc. De kunst is natuurlijk om de tekst aantrekkelijk te schrijven, zodat het makkelijk wegleest, bijna zonder dat mensen doorhebben dat je iets aan hen probeert te verkopen. Voordat ze het weten hebben mensen je artikel gelezen en zijn nu meer bekend met wat je aanbiedt. Dat voordeel heb je met een advertentie niet.

Waar moet je op letten bij een advertorial?

Zoals eerder gezegd is een advertorial eigenlijk een advertentie vermomd als een redactioneel artikel. Het is en blijft een reclameboodschap. Wel is het zo dat een advertorial toegankelijker en vaak ook interessanter en informatiever is voor de lezer en dus eerder gelezen zal worden dan een advertentie.

Schrijf met emotie

Bij het schrijven van een advertorial, ben je er vrijer in wat je allemaal in je advertentie zet. Maak gebruik van emoties in je tekst, gebruik bloemrijk taalgebruik. Een zin als: ‘Je waant je weer even in het mooie, romantische Istanbul, waar je de vakantie van je leven had, terwijl je je mooiste foto’s van die onvergetelijke tijd terugziet.’  lees je met een ander gevoel dan een zin als: ‘Zet je mooiste foto’s van Istanbul in een zelfgemaakt tijdschrift.’  Nadat je de eerste zin hebt gelezen, wil je eigenlijk verder lezen, je bent benieuwd geworden. Mensen kopen heel vaak met emotie, maak daar gebruik van. Maak mensen langzaam warm in het verhaal dat je over je product of dienst schrijft.

Opmaak van je advertorial

Je advertorial moet aanvoelen als elk ander artikel in het tijdschrift waarin je advertorial gepubliceerd wordt. Gebruik dus tussenkopjes, licht kernzinnen of quotes uit door ze dikgedrukt tussen de alinea’s te zetten en zorg voor een pakkende titel. Warm je lezer langzaam op, noem niet gelijk in de eerste alinea het product of de dienst die je wilt aanprijzen. Bewaar dit voor de laatste alinea. Vermijd ook je bedrijfsnaam en je contactgegevens. Eventueel kun je die onderaan in een apart kader noemen, of plaats een QR-code naar je website. Maak gebruik van afbeeldingen zoals je dat ook in een redactioneel artikel zou doen. Afbeeldingen maken bovendien je advertorial visueel aantrekkelijker.

Ken je doelgroep

Welk product of welke dienst je ook wilt verkopen, het ene tijdschrift is het andere niet. Pas je advertentie aan op de lezers die bereikt worden met het tijdschrift of de krant waarin je adverteert. Door je te verplaatsen in je doelgroep kun je ze beter aanspreken op hun verlangens, pijnpunten en interesses. Wat kun jij doen om ze te helpen? Hoe sluit jouw product of dienst aan bij hun behoeften? Als je dat onder woorden kunt brengen in je advertorial, heb je goud in handen. Mensen willen namelijk maar wat graag gezien, gehoord en begrepen worden. Als jij in jouw tekst laat blijken dat je hen echt kent en snapt waar ze mee worstelen, is de kans groot dat ze er ook op vertrouwen dat jouw product of dienst hen kan helpen. Het gebruik van reviews van andere klanten die al geholpen zijn door jouw bedrijf kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

Regels

Boven je advertorial moet het woord advertentie of advertorial staan. Je kunt niet zomaar een advertorial schrijven en dus reclame maken zonder dat erbij vermeld staat dat het ook om reclame gaat. Ook al is het een andere vorm, het blijft een vorm van adverteren en dat moet duidelijk zijn voor de lezer.

Daarnaast mag een advertorial wel lijken op alle andere artikelen in het tijdschrift waarin het geplaatst wordt, maar is het gebruikelijk dat er wel voor een andere lettertype, een andere kolombreedte en een andere indeling gekozen wordt.

Advertorial - spread
Advertorial - detail

Advertorial voorbeeld

Wanneer maak je nou zelf een advertorial? En wat zet je daar dan in? We gaan er hieronder op in hoe je in verschillende soorten magazines advertorials kunt gebruiken. We gaan hierbij uit van magazines die zonder winstoogmerk worden gemaakt.

Betaalde advertorials

Als je een bedrijfsmagazine maakt of regelmatig een magazine uitbrengt voor je sportclub, universiteit of kerk, kun je in je magazine gebruikmaken van advertenties en advertorials. Het kan interessant zijn voor lokale ondernemers, ondernemers die zich bevinden onder de lezers en ondernemers die iets te bieden hebben voor deze specifieke groep lezers om een advertentie of een advertorial in te sturen voor je magazine. Tegen een redelijke prijs natuurlijk. Je magazine heeft immers een beperkte oplage en kan niet vergeleken worden met commerciële tijdschriften en kranten. Bekijk wel eerst of de advertorial past binnen de rest van je magazine, zo niet, vraag dan of er aanpassingen gemaakt kunnen worden aan de indeling of de stijl. Een advertorial moet qua stijl naadloos aansluiten bij de rest van je pagina’s.

Advertorial voorbeeld persoonlijk magazine

Als je zelf een magazine gaat maken, wil je misschien wel een advertorial opnemen om het magazine zo echt mogelijk te laten lijken. In dat geval heeft je advertorial geen commercieel karakter, maar wellicht een informatief of een ludiek karakter. Heeft de persoon voor wie je het magazine maakt een bepaald talent dat je wilt ‘aanprijzen’ in het magazine? Misschien bakt hij/zij taarten voor elke verjaardag. Maak dan een advertorial waarin je mensen aanmoedigt om een taart te kopen. Zet er testimonials in van familieleden of vrienden die al eens een taart hebben gekregen of geproefd. Gebruik ook foto’s van de taarten die in het verleden gemaakt zijn door de persoon in kwestie. Op die manier maak je een ludieke pagina over een eigenschap of hobby van de persoon voor wie je het magazine maakt. Een ander advertorial voorbeeld voor een persoonlijk tijdschrift is door juist een advertentie te plaatsen speciaal voor degene die het magazine krijgt. Je kunt ‘adverteren’ met het cadeau dat je de persoon in kwestie wilt geven. Stel je geeft gezamenlijk met anderen een voucher voor een rondreis in Spanje. Maak dan een advertorial waarin je Spanje als land aanprijst als een geweldig vakantieland. Opper de mogelijkheid voor een rondreis en licht plaatsen uit die je echt moet bezoeken. Voeg foto’s toe van de mooiste plekjes in Spanje. Laat een paar mensen die al in Spanje geweest zijn een paar quotes geven over Spanje. Als ‘bedrijfsinformatie’ zou een fictief reisbureau kunnen verzinnen waarin bijvoorbeeld de namen van de gevers van het cadeau naar voren komen. Op deze manier geef je een cadeau in een cadeau (een rondreis in Spanje in een tijdschrift) en zal de verrassing nog groter zijn.

Adverteren maar!

Je hebt nu hopelijk een goed idee gekregen van wat een advertorial is, waar je op moet letten bij het schrijven van een advertorial en je hebt ideeën gekregen voor een voorbeeld advertorial voor je eigen tijdschrift. We zijn benieuwd of jij nu ook een advertorial gaat maken voor je eigen tijdschrift! Neem ook eens een kijkje bij onze andere blogs op de inspiratiepagina voor ideeën voor andere rubrieken voor je eigen tijdschrift.